Grudzień, 2015

Poniedziałek, 14 grudnia 2015

Wioska i Brzeg

Wczesnym popołudniem pojechałem na Babi Loch, tam standardowo objechałem ten akwen. Było słonecznie i o dziwo prawie bez wiatru po wczorajszej wichurze. Ale było trochę zimno, mimo że było 5 stopni. Jak się ściemniło to pojechałem do Brzegu poszukać jakiś ozdób na okno. Objechałem 5 sklepów, w 3 nie było a w 2 były ale jakieś takie nie ładne, pstrokate i drogie. Podczas tej wycieczki było na początku 1-2 stopnie a jak wracałem to już łapał mróz (kurteczka sprawuje się przy takiej temperaturze fenomenalnie). Mimo to jechało się dobrze bo nie wiało.

Rzut oka na dolinę Odry © montana21

Wjazd do lasu © montana21
Sobota, 12 grudnia 2015

Wioska i Brzeg

Jakieś 3-4 km zrobiłem w drugiej części tygodnia jeżdżąc po wsi, głównie do sklepów, do Koliberka. Natomiast dzisiaj dość niespodziewanie nadarzyła się okazja, żeby przed południem pojechać do Brzegu co chętnie wykorzystałem. Bo jutro z roweru nici bo ma padać i ma być wichura, jak zwykle ostatnio w niedziele. Jakieś fatum z tymi wichurami w niedziele się zrobiło.

W Brzegu w końcu postawione są ekrany, w końcu bo te kilka ścian robili już kilka miesięcy "robotnicy" dezorganizując całkowicie jedyny wjazd do miasta od strony północnej. Dodatkowo nikt nigdy nie kierował ruchem więc czasami dochodziło do bardzo niebezpiecznych sytuacji jak samochody z pasa zajętego przez robotników jechały na czołówkę z tymi z drugiego pasa. I nikt nikogo nie chciał przepuścić, wszyscy pchali się no bo przecież ten przed nimi też pojechał. Totalne dziadostwo, polska gola ... .

" width="600" height="450">
I po co to komu tutaj ? © montana21
Czwartek, 10 grudnia 2015

Serwis

W samo południe podskoczyłem do Brzegu do serwisu bo od jakiegoś czasu przedni hamulec w Evado bardzo słabo zaczął hamować. Myślałem, że jest zapowietrzony i rzeczywiście trochę był ale okazało się także, że klocki są już do wymiany. Nie ma co się dziwić, od początku nie były wymieniane, jedynie z tyłu się wymieniało z przygodami. Godzinkę sobie pochodziłem po mieście i wróciłem już z nowo założonymi klockami. Pogoda była całkiem fajna, słonecznie ale trochę podwiewało. Z dnia na dzień robi się też coraz zimniej.

Jakieś budy stawiają © montana21

Choinkowy becek © montana21
Wtorek, 8 grudnia 2015

Wioska i Szydłowice

Przed obiadem pojeździłem chwilę po wsi, najpierw pojechałem nad Odrę, gdzie stan wody nieco się obniżył do poziomu, który dominował w ostatnich miesiącach. Później na Florydę i do domu. Wieczorem przejechałem się jeszcze do Szydłowic, drugi raz ubierając kurtkę. Tym razem było znacznie lepiej bo pod kurtkę ubrałem tylko jedną koszulkę termo.

W Szydłowicach © montana21
Poniedziałek, 7 grudnia 2015

Brzeg i Skarbimierz-Osiedle

Późnym popołudniem wybrałem się do Brzegu a następnie do Skarbimierza-Osiedla, bo przeczytałem, że kilka dni temu odbyło się tam "świąteczne rozświetlenie". Co to się porobiło, żeby na wsi robiono jakieś iluminacje świąteczne. Ale rzeczywiście jest tych lampek i oświetlonych ozdób dosyć sporo. Pewnie tyle albo i więcej co w niejednym mieście. Oprócz ładnej choinki na rondzie na głównym skrzyżowaniu jest jeszcze sporo tego na lampach ulicznych. W Brzegu na Rynku i na Długiej też już wszystko się świeci i całkiem nieźle im to wyszło w tym roku. Ale zdjęcia w Brzegu porobię przy innej okazji i wycieczce.

Wesoły Skarbimierz-Osiedle © montana21
Niedziela, 6 grudnia 2015

Szalony wiatr

I tyle w tym temacie. Pojechałem okoliczną pętlę, tak właściwie bez pomysłu na żadną konkretną wycieczkę.

dom - Pisarzowice - Piastowice - Lubsza - Lubicz - Śmiechowice - Biała Droga - Stobrawa - dom

Na trasie z Lubszy do Lubicza © montana21
Piątek, 4 grudnia 2015 Kategoria Znaczki Turystyczne

Muzeum Wsi Opolskiej

Wycieczka do Opola, której głównym celem było szybkie zwiedzenie Muzeum Wsi Opolskiej w dzielnicy Bierkowice oraz zakup kilku biletów komunikacji miejskiej. Z domu wyjechałem przed 9 i po raz pierwszy założyłem nowo zakupioną kurtkę. Kurtka jest bardzo wygodna i chyba rzeczywiście nie przepuszcza wiatru ale z oddawaniem wilgoci na zewnątrz jest już tak sobie. Muszę jeszcze wypróbować otwory pod pachami, może będzie lepiej. Na początku jechało się dosyć ociężale a od Popielowa zaczął powiewać wiatr w twarz, przez co jechało się ciężko.  Ale jakoś to szło.

W Dobrzeniu Wielki mogłem na własne oczy zobaczyć jak mieszkańcy wsi i całej gminy walczą o swoją gminę w związku z ostatnią aferą, którą wywołał prezydent Opola, co moim zdaniem jest skandaliczne. Otóż wymieniona osoba chce zwiększyć powierzchnię miasta poprzez dołączenie kilkunastu miejscowości m.in. z gmin Dobrzeń Wielki, Turawa, Prószków, Dąbrowa. O co chodzi głównie ? Oczywiście o Elektrownię Opole, reszta to mydlenie oczu. Opole szuka kasy i "rozwoju" ale kosztem czego, osłabienia reszty województwa ? Tak strasznie walczyli pod koniec lat 90 żeby to województwo przetrwało to niech teraz się cieszą. Ktoś powiedział, że rozbiór gmin to początek rozbioru województwa, to rozwalenie spójności powiatu opolskiego i aglomeracji opolskiej i ma rację. W Dobrzeniu Wielkim na co drugim płocie wiszą flagi i transparenty z hasłami: "cała gmina razem", "nie chcemy do Opola", "ręce precz od naszej gminy", "Wiśnia (A. Wiśniewski - prezydent Opola) - 7. nie kradnij!" i wiele innych. Natomiast przy wjeździe do Opola, pod tablicą Opole wisi napis "Tu kończy się rozwój i zaczyna rozbój!" Rada powiatu jednogłośnie sprzeciwiła się temu rozbiorowi. Będzie walka. Mam nadzieję, że wygrana przez gminy powiatu a nie bezczelność prezydenta A.W.

Wracając do wycieczki, po wjeździe do miasta rozboju, pojechałem od razu do Muzeum Wsi Opolskiej. Dość przypadkowo zrodził się ten pomysł. Otóż jeden z kolekcjonerów biletów komunikacji miejskiej poprosił mnie o zakup w muzeum znaczka turystycznego, który można kupić tylko w tym muzeum. Okazało się, że takich znaczków jest więcej w Polsce. Są to drewniane kółka z wizerunkiem np. jakiegoś konkretnego muzeum, zamku, miasta, góry czy schroniska. Każdy znaczek można kupić tylko w miejscu, które prezentowane jest na znaczku. A przy okazji jak już taki znaczek kupiłem to postanowiłem zwiedzić samo muzeum, czyli zbiór zabytkowych wiejskich budowli drewnianych. A więcej o tym co tam jest i jak wygląda na poniższych zdjęciach.

Z muzeum pojechałem na Zaodrze do kasy biletowej MZK. Niestety nie było tam pewnego biletu. W drugiej kasie, na Ozimskiej, też go nie było a Pani zadzwoniła do trzeciej kasy, na Pużaka, i tam też nie było. A szukałem go bo ostatnio dostałem taki w liście od MZK Opole a jest jeden z aktualnych biletów ale w nowej szacie graficznej. Wszędzie w kasach mają jeszcze ten bilet w starszej szacie. Dlatego też pojechałem do siedziby MZK na Luboszycką. Kasy tam nie ma ale może akurat się uda. Na wstępie przekonałem ochroniarza przy bramie, który dał mi przepustkę (!)m z którą mogłem wejść na teren MZK. W budynku odsyłano mnie z pokoju do pokoju ale w końcu trafiłem do odpowiedniego. Ostatecznie po długiej rozmowie udało mi się takie 3 bilety kupić od bardzo fajnej i miłej Pani. Doszło do tego trochę nie oficjalnie i tyle w tym temacie.

Po wyjściu i oddaniu przepustki dla ochroniarza okazało się, że mam 25 minut do odjazdu pociągu, a byłem kilka km od dworca i musiałem przejechać całe centrum. W miarę sprawnie dotarłem na dworzec po drodze zaliczając kiosk. W sumie po Opolu zrobiłem prawie 25 km. Na dworzec wszedłem niecałe 10 minut przed odjazdem. Tymczasem do każdej kasy i automatu biletowego była co najmniej kilkunastoosobowa kolejka. Wsiadłem więc do pociągu bez biletu ale nie zgłaszałem konduktorowi bo z rowerem nie musiałem. Konduktor bardzo powoli sprawdzał bilety i nie doszedł do mnie, jechałem za darmo ... . Tak wyszło.

Trasa: Kościerzyce - DW 457 - Dobrzeń Wielki - DW 454 - Opole: miasto rozboju (Budowlanych - Nysy Łużyckiej - Wrocławska - Domańskiego - Niemodlińska - Spychalskiego - Piastowska - 1 maja - Reymonta - Ozimska - pl. Kopernika - Oleska - Batalionów Chłopskich - Luboszycka - Książąt Opolskich - Rynek - Krakowska) - (pociąg) - Brzeg - Kościerzyce

Młyn wodny ze Starych Siołkowic, 1832 r. ! © montana21

Muzeum Wsi Opolskiej, Znaczek Turystyczny No. 510 © montana21
Czwartek, 3 grudnia 2015

Lubsza

Po południu, jeszcze "za dnia", pojechałem do Lubszy odebrać list. Tam pojechałem przez Pisarzowice i Piastowice a wracałem przez Piastowice i Złotówkę. Niestety zmiana trasy drogi powrotnej była złą decyzją bo świeżo wyczyszczony rower z piasku, błota i syfu po ostatniej śniegowo-deszczowej pogodzie, znowu zasyfiłem jadąć kilometrowy odcinek w terenie z Piastowic do Złotówki. Jutro trzeba ruszyć w końcu Evado.

Na trasie do Lubszy © montana21
Środa, 2 grudnia 2015

Brzeg

Od rana padało i przestało dopiero ok. 14. Jak już zrobiło się ciemno, to właściwie naszła mnie myśl, że można by wyjść na rower bo przecież ostatni raz jeździłem w poniedziałek i to mało. Dlatego szybko się zebrałem i pojechałem do Brzegu. Przy okazji a może i nie przy okazji, zajechałem do sklepu i kupiłem kurtkę na rower przeciwwiatrową. Podobną ona jest bardziej przeciwdeszczowa niż wiatrowa ale co tam. Teraz pewnie jej nie przetestuję bo zrobiło się nieco cieplej, jak jechałem to było jakieś 7 stopni. Pewnie i tak na początku będzie dziwnie bo w kurtce to ja jeżdżę na rowerze tylko do sklepu a gdzieś dalej to i w mrozy raczej kurtki nie ubierałem. Mam nadzieję, że w miarę szybko się do niej przyzwyczaję i przekonam. Oczywiście jeśli będzie spełniać swoje zadania to nie będzie problemu.

Tymczasem w Brzegu już na drzewach i choinkach wiszą światełka i ozdoby świąteczne. Główna choinka na pl. Polonii Amerykańskiej jeszcze nie oświetlona ale już stoi. Dodałbym zdjęcie ale nie działa jak na razie photobikestats.