Poniedziałek, 25 sierpnia 2014 Kategoria Tour de Dolnośląskie, Tour de Opolskie, Gminobranie

Kaskada Nysy Kłodzkiej

Kaskadą Nysy Kłodzkiej jest czasami nazywany szereg zbiorników zaporowych zlokalizowanych na Nysie Kłodzkiej między Nysą a Kamieńcem Ząbkowickim/Bardem. Są to Jeziora: Nyskie (Głębinowskie, Otmuchowskie, Kozielno, Topola i planowany Kamieniec Ząbkowicki. Szlakiem tych właśnie zbiorników dzisiaj pojechałem (chociaż jednego nie widziałem niestety). Oprócz tego padł rekord dystansu dziennego i to o ponad 20 km.

Tak więc to już 7 setka w tym roku, czyli w tym roku zrobiłem więcej setek niż przez wszystkie wcześniejsze lata.

Zaliczone gminy (4) : Paczków, Ziębice, Kamieniec Ząbkowicki, Bardo.

Trasa : Nysa - Otmuchów - Lubiatów - Paczków - Kamieniec Ząbkowicki - Dzbanów - Przyłęk - K.Z. - Ziębice - Sarby - Grodków - Kolnica - Przylesie - Pępice - Brzeg - Kościerzyce. Rano na pociąg do Brzegu.

Rano było chłodno, nawet bardzo. Ale nie było czasu i ruszyłem od razu na J. Nyskie. Na zaporze niespodzianka : woda zielona. To jest nowość na tym zbiorniku. Kwitnąca woda to przede wszystkim odwieczny problem Turawy ale żeby na Nysie ? Szkoda. Od kilku lat na Otmuchowie też już niestety robi się zielono.

Ze Skorochowa pojechałem krajową 46 do Otmuchowa i prosto na zaporę, na którą wdrapałem się pierwszy raz. Woda również zielona ale co tam ważne, że byłem nad moim ulubionym zbiornikiem. Krótka przerwa na pożywienie się i założenie łańcucha bo spadł mi jak rower się wywalił przy robieniu zdjęcia, dobrze, że nie zsunął się do wody ..... .

Następnie kolejny raz odwiedziłem rodzinę w Lubiatowie i namówiłem, kuzynkę i kuzyna żeby mnie kawałek odprowadzili na rowerach. Dojechaliśmy do Paczkowa, gdzie zrobiłem zakupy na zapas bo zapomniałem zapięcia. Paczków jeszcze kiedyś na pewno odwiedzę rowerem bo to według mnie bardzo ciekawe miasto pod względem zabytków, dzisiaj tylko jedno zdjęcie. Dalej pojechaliśmy w kierunku Kamieńca i po pewnym czasie pożegnaliśmy się. I ruszyłem dalej.

I tutaj pojawiła się pierwsza myśl, żeby skrócić trasę o ten cały Przyłęk bo od Nysy jechałem cały czas pod wiatr i jakoś ogólnie dziwnie się czułem. Tymczasem minąłem Zbiornik Kozielno, na który nie było wejścia widocznego z ulicy i wyłonił się Zbiornik Topola. Zapora duże niższa, zbiornik dużo mniejszy od dwóch "zielonych" i opleciony taśmociągami, bo coś tam z niego wydobywają. Ale mimo wszystko podobał mi się, chyba nieco ładniej położony, w ładniejszym otoczeniu od reszty.

Jednak pojechałem do miejscowości Przyłęk a dojazd tam od Kamieńca był najcięższym odcinkiem wycieczki, bo jechałem centralnie pod wiatr, który jakby się jeszcze nasilił i zaczęły się wzniesienia. Po zmianie kierunku jechałem już z wiatrem aż do samego domu, chociaż były momenty że wiało z boku.

Przed Ziębicami napotkałem dwa małe zbiorniki, które prawdopodobnie pełnią funkcję suchych zbiorników przeciwpowodziowych. Po przejechaniu Ziębic, małego i dosyć fajnego miasteczka, postanowiłem zmodyfikować trasę i zamiast w Sarbach jechać na Przeworno - Strzelin - Wiązów, pojechałem na Gródków i dalej na Przylesie. Końcówkę jechało się fajnie i sprawnie i zdążyłem dojechać do domu przed małym deszczem. Wieczorem pojechałem jeszcze do babci.