Wtorek, 19 września 2023 Kategoria Trójmiasto, Kaszuby, Władysławowo i Hel

Władysławowo

Ostatni, bardzo leniwy dzień urlopu. Pogoda już taka szara i ponura. Pokręciłem się chwilę po mieście a następnego dnia powrót do domu trzema pociągami, z przesiadką w Gdyni i we Wrocławiu. Po Gdyni chwilę pojeździłem po centrum ale bez robienia zdjęć to i wpisu już nie będę dodawać.

Zdjęcia poniżej z poprzednich dni.

Dom Rybaka

Poniedziałek, 18 września 2023 Kategoria Morze Bałtyckie, Trójmiasto, Kaszuby, Władysławowo i Hel

Okolice Władysławowa

Ponownie odwiedziłem Puck i Kuźnicę. W Pucku na Rynek i sprawdzić pewne muzeum. Po drodze do Kuźnicy zaliczyłem punkt widokowy w Domu Rybaka we Władysławowie, żeby pooglądać panoramę miasta i okolicy. W Kuźnicy sprawdziłem temperaturę wody: w zatoce cieplutka a w morzu lodowata. Wieczorem na plażę i dzień minął na spokojnie.

Puck

Pusta plaża w Kuźnicy

Chałupy welcome to

Elektrownia Żarnowiec

W kolejny dzień urlopu za główny cel obrałem Jezioro Żarnowieckie i znajdującą się tam największą w Polsce elektrownię wodną szczytowo-pompową. Początek trasy to dojazd drogą rowerową z Władysławowa do Łebcza, gdzie wjechałem na drogę rowerową po dawnej linii kolejowej ze Swarzewa do Krokowej. Taką świetną "autostradą" rowerową jechałem kilkanaście km do miejscowości Krokowa, a tam ddr się kończy i dalej jechałem już drogami lokalnymi do głównego celu wycieczki. W okolicach jeziora przywitał mnie dość stromy 1,5 km zjazd (który trzeba będzie podjechać na powrocie). Jezioro jak jezioro, dość ładnie położone między wzgórzami a elektrownia robi wrażenie, zwłaszcza "rury", które jak przeczytałem na tablicach informacyjnych nazywają się rurociągami derywacyjnymi. Postanowiłem podjechać pod górny zbiornik, z którego rurociągi wychodzą, no ale musiałem pokonać ponad 1,5 km podjazd, a że mocy do podjazdów u mnie w ostatnich latach brakuje, no to lekko nie było. Jednak widoki z góry wynagrodziły cały trud. Później mega zjazd i objazd południowej części Jeziora Żarnowieckiego. Powrót do Władysławowa szybko zleciał, kolejny dzień urlopu jak najbardziej udany.

Trasa: Władysławowo - Łebcz - Radoszewo - Kłanino - Sławoszyno - Krokowa - Jeldzino - Sobieńczyce - Czymanowo - Łebcz - Swarzewo - Władysławowo

Zaliczona gmina: Gniewino.

Lekko pofalowana ddr śladem dawnej linii kolejowej

W trasie

Jezioro Żarnowieckie

Elektrownia wodna Żarnowiec

Rurociągi od dołu

Rurociągi z góry

Jezioro Żarnowieckie

Mała szczelinka na ddr

Rozewie, Jastrzębia Góra, Dębki, Białogóra

Wycieczka na północny kraniec Polski do Jastrzębiej Góry. Po drodze, jadąc przez Rozewie, wstąpiłem na latarnię morską, tą wyższą bo obok jest druga. W środku latarni bardzo ciekawa wystawa - makieta, prezentująca wszystkie latarnie morskie w Polsce. Z punktu widokowego nawet nieźle było widać początek Półwyspu Helskiego. Po zejściu pojechałem do Jastrzębiej Góry, prosto pod Gwiazdę Północy, skąd jest kilka imponujących widoków z klifu. Na plażę też zszedłem po niekończących się schodach. Generalnie cała Jastrzębia Góra to seria zjazdów i podjazdów a tuż po wyjeździe z miejscowości, teren robi się płaski jak stół a w krajobrazie dominują łąki z licznymi rzeczkami i kanałami wodnymi, stada wypasającego się bydła i leśnym pasem przy samym wybrzeżu. Taką bardzo malowniczą trasą dojechałem przez Karwieńskie Błota i Dębki do Białogóry, gdzie zawróciłem i mniej więcej tą samą trasą wróciłem do Władysławowa.

Trasa: Władysławowo - Rozewie - Jastrzębia Góra - Ostrowo - Karwieńskie Błoto I - Karwieńskie Błoto II - Dębki - Białogóra - Władysławowo

Zaliczona gmina: Krokowa.

Latarnia morska Rozewie

Wewnątrz latarni Rozewie

Widok z latarni w kierunku Jastrzębiej Góry

Widok w kierunku Władysławowa oraz początek Półwyspu Helskiego

Kilka schodków na plażę w Jastrzębiej Górze

Gwiazda Północy

Bałtyk w Jastrzębiej Górze

Najdalej na północ wysunięty punkt Polski

Sielankowy krajobraz w dolinie Czarnej Wody za Jastrzębią Górą

Gdzieś między Dębkami a Białogórą

Wypas w okolicach Karwieńskiego Błota II

Puck i Rewa

Wycieczka szlakiem R10/R13 przez Puck do Rewy. Na trasie kilka ciekawych miejsc: miasto Puck, osada łowców fok w Rzucewie, rezerwat przyrody "Beka", cypel rewski, liczne panoramy Zatoki Puckiej. Jednak największą "gwiazdą" była nawierzchnia szlaku R10/R13 a konkretnie mozaika nawierzchni. Asfalt, kostka brukowa, szuter, leśne ścieżki, piasek, różnego rodzaju płyty betonowe (duże, małe z dziurami i te najgorsze - ażurowe) i to wszystko na odcinku 35 km.

Trasa: Władysławowo - Swarzewo - Puck - Rzucewo - Osłonino - Moście Błota - Mechelniki - Rewa - Rzucewo - Puck Swarzewo - Łebcz - Władysławowo

Zaliczone gminy: Puck - miasto, Puck - obszar wiejski.

Ładny szuterek z widokiem na zatokę w kierunku miasta Puck

W puckim porcie

Molo w Pucku

Zatoka Pucka z Półwyspem Helskim w tle

Rzucewo

Rzeka Reda w rezerwacie przyrody Beka

Cypel rewski

Początek ddr na dawnej linii kolejowej 263 Swarzewo - Krokowa

Hel i Półwysep Helski

Teoretycznie chyba najciekawsza i najbardziej ekscytująca trasa tego urlopu, czyli zaliczenie całego Półwyspu Helskiego tam i z powrotem i dotarcie do końca, choć dla niektórych jest to początek. Na początek odcinek Władysławowo - Chałupy, najgorszy do przejechania ze względu na starą i dość mocno zniszczoną już kostkę, niby ma być remont i wymiana nawierzchni na asfalt. Widokowo jeszcze słabo, z krótkimi momentami na zatokę. W Chałupach już przyjemna asfaltowa trasa z piękną panoramą Zatoki Puckiej i lekko przymglonym Trójmiastem.
Etap Chałupy - Kuźnica to chyba mój ulubiony, najbardziej widokowy i już z lepszą nawierzchnią drogi rowerowej (nadal kostka ale w lepszym stanie). Natomiast Kuźnica okazała się bardzo ładną, "skromną" (jak na okoliczne miejscowości) i klimatyczną miejscowością.
Etap do Jastarni już trochę mniej widokowy a sama Jastarnia to już duża turystyczna "osada" a nawet i miasto. Już bez takiego zacisznego klimatu jak w Kuźnicy.
Kolejny etap, z Jastarni do Juraty, mało ciekawy bo bez widoków na zatokę a do tego droga rowerowa częściowo jest z płyt betonowych. Jednak dość szybko dociera się do Juraty, luksusowej, ekskluzywnej i kto co woli jeszcze, miejscowości schowanej w lesie co jest akurat plusem. Przez Juratę szlak R10 przebiega nad samą wodą i jest bardzo widokowy.
Z Juraty do miasta Hel jest jeszcze prawie 10 km przez las i bez widoków na zatokę a nawierzchnia ddr zmienia się na pofalowaną i szutrową ale ubitą i gładką jak asfalt.
Hel - pełen turystów w centrum, w porcie, na falochronie i w drodze na cypel helski. Oprócz cypla, falochronu w porcie i centrum zaliczyłem też wejście na latarnię morską i wraki ORP Wicher i Grom nieopodal portu wojennego.
Powrót tą samą trasą (no bo przecież innej nie ma ;)). Wyszło prawie 90 km, wieczorem podjechałem jeszcze na plażę na zachód słońca, który we Władysławowie zasłania Przylądek Rozewie i Jastrzębia Góra. Na koniec dokręciłem do setki, pierwszej i pewnie ostatniej w tym roku.

Zaliczone gminy: Jastarnia, Hel.

W Chałupach

W Chałupach

Zachód zasłonięty przez Rozewie

Władysławowo

Początek urlopu na dalekiej północy naszego kraju. Władysławowo i okolice to tereny, które postanowiłem pozwiedzać i jak się okazało było to bardzo przyjemne zwiedzanie z wygodnej i dobrze rozwiniętej sieci szlaków rowerowych. Pierwszego dnia ze względu na niesprzyjającą pogodę, poruszałem się tylko po Władysławowie. W samym mieście rowerem porusza się tak sobie, po za głównym szlakiem R10, który jest dość beznadziejnie przerwany w centrum, jest sporo zakazów dla rowerów i momentami po prostu nie da się jechać zgodnie z przepisami i trzeba kombinować.

Zaliczona gmina: Władysławowo.

Początek ...

Port a w tle Dom Rybaka i Urząd Miejski

Aleja gwiazd sportu i jeden z zakazów dla rowerów

Kolarska gwiazda

W Cetniewie
Czwartek, 15 czerwca 2023 Kategoria Ustka, Morze Bałtyckie

Ustka

Pogoda nieco się zmieniła, mało słońca ale wiatr nieco osłabł. Mimo to nie chciało mi się wyjechać za miasto i cały dzień kręciłem się po Ustce. Kilka razy na plażę, raz wszedłem do wody, która okazała się lodowata. Wieczorem znowu na zachód, którego nie było widać z powodu zachmurzenia i nadciągających opadów deszczu. Powrót z plaży już w lekkim deszczu. Następnego dnia rano na pociąg i powrót do domu. Kolejny bardzo ładny fragment polskiego wybrzeża zaliczony.

Pochmurny przedostatni dzień w Ustce, plaże ciągle puste

Morze Bałtyckie
Środa, 14 czerwca 2023 Kategoria Gminobranie, Ustka, Morze Bałtyckie

Jarosławiec

Trasa w kierunku zachodnim od Ustki, której celem był Jarosławiec. Trasa w całości asfaltami bo na wybrzeżu na zachód od Ustki jednostka wojskowa. Najpierw kilka km wojewódzką 203 z dużym ruchem i świetnym ddr-kami na całym odcinku, którym jechałem. Później już bocznymi drogami w okolicach Jeziora Wicko (nad którym można zrobić przerwę na bardzo ładnie zrobionych miejscach odpoczynku) i dotarłem do Jarosławca, typowa nadmorska miejscowość turystyczna z wszechobecnymi straganami z pamiątkami. Kilka zdjęć plaży zwanej polskim dubajem i powoli wracałem. Powrót okazał się walką z wiatrem a do Ustki dotarłem ostatkiem sił, dawno wiatr mnie tak nie wymęczył. Wieczorem znowu pojechałem na plażę na zachód słońca.

Zaliczona gmina: Postomino.

Trasa: Ustka - Duninowo - Zaleskie - Złakowo - Królewo - Korlino - Łącko - Jezierzany - Jarosławiec - Ustka (powrót tą samą trasą)

Jezioro Wicko

Jarosławiec - plaża zwana polskim dubajem

W Jarosławcu

Na plaży w Jarosławcu

Wieczorem, przed zachodem słońca
Wtorek, 13 czerwca 2023 Kategoria Gminobranie, Ustka, Morze Bałtyckie

Rowy i Słowiński Park Narodowy

W drugim dniu urlopu w Ustce najpierw wybrałem się do turystycznego centrum miasta. Ogólnie ładnie ale dużo ludzi bo z powodu zimnego i silnego wiatru większość spacerowała po miejskich uliczkach. Nie lubię robić zdjęć ludziom więc dość szybko stamtąd uciekłem i pojechałem na latarnię morską. Na tarasie widokowym na latarni wiatr głowę urywał, kilka zdjęć i dosłownie po 2 minutach zszedłem na dół i ruszyłem rowerem za miasto w kierunku wschodnim. Niestety oznakowane szlaki rowerowe wiodły przez mocno zapiaszczone leśne drogi i jechało się kiepsko. Po drodze zaliczyłem klif w Orzechowie, kilka nadmorskich małych miejscowości i dotarłem do Rowów, gdzie zaczyna się Słowiński Park Narodowy, po którym można jeździć rowerem po wyznaczonych trasach. Skorzystałem, kilka km zrobiłem po parkowym lesie i zaliczyłem platformę widokową nad Jeziorem Gardno. Powrót do Ustki już asfaltami, wolałem tłuc się z autami niż walczyć z piachem. Wieczorem podjechałem jeszcze na plażę i zostałem tam do zachodu słońca.

Zaliczone gminy: Ustka - teren wiejski, Smołdzino.

Trasa: Ustka - Orzechowo - Poddąbie - Dębina - Rowy - Słowiński PN - Bałamątek - Objazda - Wytowno - Przewłoka - Ustka

Widok z latarni na ruchomą kładkę pieszo-rowerową