Sobota, 11 sierpnia 2018 Kategoria Sudety

Kolejowa pętla

Celem wycieczki było przejechanie się pociągiem na linii kolejowej 137 z Kłodzka do Nysa, gdzie w tym roku został przywrócony ruch pasażerski, niestety tylko w wakacyjne weekendy o dość nietypowych porach. Dlatego też musiałem trochę pokombinować i wybór padł na zrobienie pętli, jadąc pięcioma pociągami, z pięcioma przesiadkami i autobusową komunikacją zastępczą. Trasa kolejowa wyglądała tak: Brzeg - Wrocław Główny - Wałbrzych Miasto/Wałbrzych Główny - Głuszyca - Kłodzko Główne - Nysa - Brzeg;

- linią kolejową 132, Brzeg - Wrocław Główny, poc. polregio;
- linią kolejową 274, Wrocław Główny - Wałbrzych Miasto, poc. Koleje Dolnośląskie;
- autobusowa komunikacji zastępcza Wałbrzych Główny - Głuszyca, aut. MPK Świdnica;
- linią kolejową 286, Głuszyca - Kłodzko Główne, poc. Koleje Dolnośląskie;
- linią kolejową 276 i 137, Kłodzko Główne - Nysa, poc. polregio;
- linią kolejową 288, Nysa - Brzeg, poc. polregio

Łącznie pociągami przejechałem 280 km, na 2 biletach. Najciekawszy fragment to oczywiście linia kolejowa 286 z Wałbrzycha do Kłodzka przez Góry Sowie, wg mnie najpiękniejsza linia kolejowa w Polsce. Większość zdjęć robiona z pociągu, więc bardzo słabo oddają wrażenia z tej trasy, na której dominują tunele, potężne wiadukty kolejowe i piękne górskie krajobrazy z miastami i wioskami. Naprawdę warto się tu pofatygować, że zaliczyć przejazd tą linią. Zresztą całe Sudety warto zwiedzić ale na to trzeba poświęcić znacznie więcej czasu.

Niestety frekwencja w pociągu z Kłodzka do Nysa, przez Paczków, Otmuchów (i przepięknym widokiem na jezioro Otmuchowskie z Sudetami Wschodnimi w tle) była bardzo niska. Mam jednak nadzieję, że w przyszłym roku ponownie zostaną uruchomione te połączenia w nieco szerszej siatce połączeń a ludzie będą się przekonywać. Dobrym przykładem może być linia 288 Brzeg - Nysa, gdzie powoli ale z sukcesem wznowiono ruch pasażerski i dzisiaj jeździ tą linią sporo ludzi.
Do Brzegu pojechałem rower, który zostawiłem pod dworcem. Cała wycieczka od wyjścia z domu do powrotu zajęła mi ledwie 10 godzin, czyli jest to wynik niezły, biorąc pod uwagę przejazd rowerem, liczbę przesiadek i delikatne opóźnienia pociągów. Polecam - pięknie tam !

Stacja Wałbrzych Miasto © montana21

Hotel Sudety, legenda PRL-u © montana21

Sudety z innej strony © montana21

Wałbrzyski Ratusz, pl. Magistracki © montana21

Rynek w Wałbrzychu © montana21

Wiadukt kolejowy nieopodal Wałbrzycha Głównego, początek najpiękniejszej linii kolejowej © montana21

Linia 286, pięknie tu © montana21

Linia 286, widok na Głuszycę © montana21

Na jednym z wiaduktów © montana21

Na trasie linii 286 © montana21

Kolejny wiadukt © montana21

Widać cień pociągu na wiadukcie © montana21

Dworzec Kłodzko Główne © montana21

Bardo, widok na górę Kalwarię z krzyżem prawie u szczytu (nad latarnią) © montana21