Poniedziałek, 19 października 2015

Nysa i Opole

Dzisiejszy dzień dosyć zwariowany. Jeździłem rowerem po tytułowych miastach (plus Brzeg) a między nimi i Brzegiem pociągami. Generalnie było wiele celów dzisiejszego dnia m.in. wspomniana przejażdżka po tytułowych miastach, zdobycie "kilku" nowych biletów komunikacji miejskiej, spotkanie z kuzynkami w Nysie i Opolu i przejazd linią kolejową z Nysy do Opola. Wszystko się udało zrobić.

Trasa: Kościerzyce - Brzeg (pociąg) - Nysa (Racławicka - Rynek - Poznańska - Szopena - Zjednoczenia - Sobieskiego - Rynek - Prudnicka - Mickiewicza - zapora Jez. Głębinowskiego - Mickiewicza - Rodziewiczówny - Sudecka - Prusa - Kusocińskiego - Piłsudskiego - Jagiellońska - Racławicka) - (pociąg) - Komprachcice - Osiny - Chmielowice - Opole (Niemodlińska - Zwycięstwa - Niemodlińska - Spychalskiego - Piastowska - Korfantego - Armii Krajowej - Jagiellonów - Struga - Krakowska) - (pociąg) - Brzeg - Kościerzyce

Po przyjeździe do Nysy od razu ruszyłem zdobyć pierwsze bilety. Następnie pojechałem pod szkołę kuzynki, która akurat miała długą przerwę. Krótkie spotkanie i pojechałem dalej zwiedzać Nysę. Jeździłem sporo po całkiem nieznanych dla mnie rejonach tego miasta, czyli po południowych osiedlach. Co mnie pozytywnie zaskoczyło to duża liczba ścieżek rowerowych ale duży minus to brak przejazdów rowerowych obok przejść dla pieszych, co chwilę trzeba przeprowadzać rower. Ponadto na Sudeckiej spotkałem śmieszny znak, który nakazuje zejście z roweru, trochę to takie bezczelne jest.

Oczywiście będąc w Nysie i mając sporo czasu, nie mogłem nie pojechać na zbiornik. Tym razem pojechałem tam od strony południowej Nysy Kłodzkiej. Na zaporze jest już wylany asfalt dzięki czemu rowerem jedzie się teraz po zaporze bardzo dobrze. Po za tym wszystko nadal dookoła rozkopane, remont zapory trwa w najlepsze. A wody w zbiorniku wyjątkowo mało, na co wskazują odsłaniające się ruiny zniszczonych budynków z wsi, które zostały wysiedlone i zalane w momencie kiedy tworzono ten zbiornik. Odsłoniły się one na samym środku zbiornika i bliżej zapory, a przecież im bliżej zapory tym głębiej.

Podróż pociągiem z Nysy do Opola, planowo zakończyła się w Komprachcicach, ponieważ na odcinku do Opola jest remont. Resztę musiałem przejechać rowerem, ale to było tylko 6 km do Zaodrza, gdzie był pierwszy z dwóch celów postawionych dla Opola. Odwiedziłem tam kuzynkę, ciocię i wujka. A później pojechałem do dzielnicy Nowa Wieś Królewska, gdzie umówiłem się na wymianę biletów. Zatem kilka nowych rejonów Opola poznałem dzisiaj.

Jeden z ogólniaków w Nysie © montana21

Najbardziej znany widok z Nysy © montana21

Jezioro Głębinowskie (Nyskie) © montana21

Ten remont trwa już kilka lat © montana21

Bardzo niski stan wody © montana21

Odsłaniają się ruiny budynków z zalanych wsi (nie wiem czemu tak słabo to zdjęcie wyszło) © montana21